Thursday, August 27, 2009

LPNM habiskan duit rakyat jaga pengundi Myanmar

Maklumat yang diperolehi daripada laman web rasmi Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) mengesahkan kewujudan Projek Tanaman Nanas seluas 200 ekar di Kg. Baru Cenderawasih, Sg. Miang, Pekan.

Malah laman web itu menulis mengenai lawatan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Mustapa Mohamed ke lokasi projek tersebut pada 28 Februari lalu.

Projek tersebut bermula sejak 2007 hingga kini dan disertai 26 peserta di bawah Projek RTB Rancangan Tanam Baru) di bawah LPNM yang mewakili 130 penanam nanas.

Sehingga kini seluas 130 ekar telah ditanam nanas varieti N36 dan Josapine sementara 70 ekar masih belum diteroka.

Projek itu dikendali dan diurus oleh LPNM dan Jabatan Pertanian Negeri yang melibatkan kerja-kerja pembiakan benih, pengeluaran hasil dan penanaman.

Disamping itu pihak LPNM juga menyediakan Geran Penanaman Rancangan Tanam Baru Nanas (RTB) sebanyak RM2,400 seekar yang merangkumi sulur (anak benih), baja, racun dan hormon.

Agensi tersebut juga memberi kursus dan latihan teknikal kepada peserta projek serta membina infrasstruktur bagi pengumpulan hasil ladang.

Jabatan Pertanian Negeri Pahang pula berperanan menyediakan tapak penanaman yang membabitkan kerja pembersihan kawasan, jalan ladang dan sistem perparitan.

Jabatan itu juga menyediakan baja, anak benih, jentera traktor dan peralatan lain.

Pihak FAMA pula melalui Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan membantu dalam aspek pemasaran dengan menyediakan Gerai Bimbingan Buah-buahan FAMA kepada peserta projek.

- Suara Keadilan

No comments:

Post a Comment