Thursday, October 8, 2009

Kain rentang 'Tolak Isa' diturunkan MPPD,polis

BAGAN PINANG, 8 Oktober - Tindakan pihak DAP memasang poster 'Tolak Isa' di Pusat Penyelarasan DAP di Batu 9, Telok Kemang, Port Dickson menimbulkan rasa tidak senang BN sehingga memaksa pihak Majlis Perbandaran Port Dickson(MPPD) dan polis menurunkan kain rentang dan sepanduk tersebut.

Ketua Pemuda DAP Negeri Sembilan, Loke Siew Fook yang berada di tempat kejadian cuba untuk mengadakan perbincangan dengan anggota keselamatan yang terbabit namun ianya tidak dipedulikan.

Malah mereka terus mengambil tindakan menurunkan gambar terbabit selain bendera DAP yang dipasang turut diminta agar diturunkan.

Semasa kejadian tersebut berlaku, pihak anggota simpanan persekutuan (FRU) terus sahaja mengambil tindakan menurunkan kain rentang dan sepanduk DAP sebelum sempat mengadakan sebarang perbincangan mereka mengugut untuk melakukan tindakan yang lebih agresif.

Malah katanya, anggota polis yang tiba di tempat kejadian juga menunjukkan wajah yang bengis dan seolah-olah ingin mengugut petugas-petugas DAP dan Pakatan Rakyat yang berada di sana.

"SPR sememangnya bersikap tidak adil kepada kita," katanya pada satu sidang media di Pusat Penyelarasan DAP petang semalam.

Ditanya alasan kain rentang dan sepanduk DAP diturunkan, mereka memberikan alasan ianya mencetuskan rasa tidak harmoni kepada mereka yang melihatnya.

"Saya memberitahu mereka dua isu yang dipaparkan pada sepanduk iaitu kes Teoh Beng Hock dan Kugan merupakan isu sebenar yang berlaku sebelum ini tetapi ia masih menimbulkan keraguan tentang siapakan yang sedang melakukan kezaliman yang sebenar kepada rakyat biasa.

"Kita hanya kata tolak BN zalim, dan saya ingin mempertikaikan kenapa mereka menurunkan kain rentang kami yang dipasang? saya mencabar mereka untuk menunjukkan surat yang melarang kami berbuat demikian selain memberikan garis panduan mengenai pemasangan kain rentang dan sepanduk," katanya.

Pihaknya bersedia untuk mematuhi arahan tersebut dengan syarat terdapat arahan yang lengkap sebaliknya pihak yang terbabit terus datang dan mengugut mereka.

"Saya anggap ini merupakan tindakan yang melampau batas dan pihak SPR bertindak dengan melebihi bidang kuasa mereka.

"Ini merupakan tempoh kempen dan kami dihalang daripada mengetengahkan isu-isu yang berkaitan, jika tidak maka tidak perlulah kita mempunyai tempoh kempen," ujarnya.

Menurutnya, tidak guna diadakan kempen jika sekadar memasang poster dan bendera sahaja.

Beliau menyifatkan tindakan tersebut berbentuk provokasi, tambahan pula semasa kejadian tersebut berlaku terdapat beberapa kumpulan petugas BN berhampiran dengan kenderaan masing-masing.

"Polis pula tidak mengambil sebarang tindakan untuk menyuraikan mereka yang sebenarnya mungkin mencetuskan suasana provokasi dan kurang aman," demikian katanya.

No comments:

Post a Comment