Thursday, October 8, 2009

Pendedahan peneroka Felda 'wajah sebenar' calon BN


BAGAN PINANG, 8 OKt - Parti Keadilan Rakyat bersama jenteranya di pilihan raya Bagan Pinang lewat petang semalam berjaya mendedahkan Wajah sebenar perasuah yang terpalit pada peribadi Isa dan kepimpinan Umno negeri lebih jelas, jika ditanya sendiri kepada penduduk kedua-dua Felda tersebut.

Testimonial Pertama Saparudin Mohd Yasin (70), Peneroka Felda Sendayan Generasi Pertama menjelaskan, lebih 80 keluarga sebenarnya tidak bersetuju dengan rundingan tertutup antara broker tanah dan JKKK yang juga pemimpin Umno tempatan.

Namun, tanah rakyat tetap dirampas secara profesional.

“Saya kata mereka rampas tanah kami di Felda. Kalau kami tak beri (jual), tetapi mereka tetap ambil (membeli secara paksaan), itu rompak namanya…perompak itu Umno.”

“Umno (kerajaan) sanggup rampas tanah kami, guna Akta Pengambilan Tanah…dua ekar tanah kita dijual dengan harga RM3 sekaki, tapi kerajaan paksa kita beli semula tanah itu RM4 sekaki.”

“Bila Mohamad Hassan jadi Menteri Besar, dia tawar pakej yang lebih baik… (seperti) tanah dibeli dalam lot-lot tertentu. Apabila kita pergi lihat sendiri tanah lot-lot itu, ada yang di paya, ada di hutan dan ada di atas jalan. Tanah asalnya sudah tidak ada, sebab Mohamad dan Isa telah rompak.”

Beliau mengatakan bahawa 2 ekar tanahnya sudah dbelikan semula denan harga RM34, 000, tetapi belaiu dihalang mengutip hasil pertanian di tanah Felda mllik keluarganya sendiri.

Testimonial kedua Thinshem (54), seorang peneroka Felda Sendayan berbangsa India mendakwa Isa sendiri turun memaksa penduduk di Feldanya menjualkan tanah, pada tahun 1996.

“Berpuluh tahun tanah jadi milik rakyat, satu sen pun tarif harga tanah naik. Tetapi, apabila PKNNS mengambil tanah itu, tiba-tiba sahaja ianya menjadi begitu mahal.”

“Selama 10 tahun tersebut juga, rakyat tidak mendapat apa-apa hasil. Semuanya dikaut oleh pemaju.”

Beliau juga sanggup berdebat secara terbuka dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak – Adakah Felda itu untuk manfaat rakyat atau kroni-kroni Umno?

[Saparudin (berbaju puteh) dan Thinshem (berbaju batik) masing-masing memegag dokumen rasuah dan pembangunan palsu.

Tegasnya lagi, lebih 40 tahun rakyat Felda tidak sukar mendapatkan semula tanah Felda, tetapi warga asing dan penduduk luar senang sahaja memiliki tanah tersebut kerana ada wang dan boleh melakukan rasuah.

Testimonial ketiga Hj. Mokhtar Maidin (82) dari Felda LBJ pula menyifatkan Isa dan Mohamad Hassan sebagai pengkhianat rakyat.

Beliau yang juga bekas pemimpin Umno tempatan berasa kecewa dengan sikap rasuah dan pentingkan diri beberapa kroni-kroni Isa.

Beliau juga menasihatkan rakyat di Bagan Pinang agar menolak Isa kerana Isa seorang perasuah serta banyak menjual tanah-tanah milikan rakyat kepada kroni-kroni Umno.

Beliau yang baru sahaja menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyeru orang-orang Melayu meninggalkan Umno; kerana parti itu mengutamakan kroni dari kepentingan rakyat.

Berdasarkan beberapa testimonial rakyat malang di Felda Sendayan dan LBJ, sudah tentu menggamit perhatian pengundi Bagan Pinang untuk tidak lagi mengundi Isa.

Jika Isa sewaktu di gigi kekuasaan Menteri Besar dahulu pun, sanggup mengkhianati harapan dan tanah rakyat, tidak mustahil selepas terpilih menjadi Adun Bagan Pinang atau mungkin Menteri Besar kelak; menjadikan Isa kembali rakus mengamalkan kronisme dan rasuah sebagaimana sebelum ini.

Ditanya sama ada beliau mendapat duit raya Felda baru-baru ini, Mokhtar menjelaskan bahawa duit raya Idulfitri yang diumumkan Perdana Menteri tersebut suatu pembohongan belaka.

Suara rakyat kedua-dua Felda sudah kedengaran mengkritik peribadi Isa yang dipalitkan rasuah; pengundi N31 diseru menolak Isa kerana rasuah demi memastikan kesejahteraan dan kualiti hidup rakyat kian berubah bersama Pakatan Rakyat.

Melalui pendedahan PKR dan peneroka-peneroka yang jelas nyata dianiaya ini, PAS menyerahkan kepada rakyat di Bagan Pinang ini menilai siapakah pemimpin yang mereka mahukan, sama ada pemimpin yang membela rakyat atau mencekik duit rakyat.

No comments:

Post a Comment