Wednesday, October 21, 2009

Marmar Langkawi untuk Besarkan Masjidil Haram

Sumber : Mohd Zuhairi Khamis (Warta Kedah)

ALOR SETAR: Menteri Besar Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak menerima kunjungan Dr.Zohair A.Nawab (Gambar) Presiden Pusat Penyelidikan Geologi & Sumber Alam Arab Saudi, bertaraf Menteri.

Kunjungan ini juga turut disertai oleh Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia serta Malaysia Chamber of Mines.

Tujuan kedatangan mereka ke Negeri Kedah adalah untuk melihat kualiti batu marmar dari Langkawi. Untuk di masukan kedalam koleksi data batu marmar yang terdapat di sekitar Negara Asia yang dikatakan batu marmar terbaik yang wujud di dunia.

Kerajaan Arab Saudi berminat membeli Marmar dari Langkawi untuk di gunakan bagi pembesaran Masjidil Haram, Masjid Nabawi di Kota Madinah dan pembesaran ketiga-tiga Jamrah.

Sebelum ini Rombongan tersebut telah melawat Kilang batu marmar putih di Simpang Pulai, Perak. Selepas melawat Kilang batu marmar di Kedah, Rombongan Arab Saudi ini berlepas ke Negeri China, untuk melawat Kuari Marmar Kaiquan dekat Yingjing, Chengdu (Guangzhou).

Dato' Seri Ustaz Azizan melahirkan rasa gembira kerana batu marmar dari Kedah menjadi antara pilihan kerajaan Arab Saudi untuk kegunaan di dua tanah suci.

No comments:

Post a Comment