Sunday, July 26, 2009

Teoh: Pemuda Pakatan mahu siasatan menyeluruh


Pemuda Pakatan Rakyat mahu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) campurtangan untuk mendesak kerajaan menjalankan siasatan menyeluruh terhadap kematian Teoh Beng Hock Khamis lalu.

Kata mereka, ia termasuk persoalan siapakah pembunuhnya, bagaimana dia dibunuh dan kenapa dia dibunuh.

Teoh ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam yang menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas disoal siasat - sebagai saksi - berhubung dakwaan salahguna peruntukan DUN di Selangor.

Desakan itu terkandung dalam memorandum yang dihantar kepada Suhakam petang tadi. Ia ditandatangani oleh Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan, Ketua Angkatan Muda PKR (AMK) Shamsul Iskandar Md Akin dan Ketua Pemuda DAP (Dapsy), Loke Siew Fook.

Hadir sama ialah Naib Ketua Pemuda PAS Ahmad Sabki Yusof, Setiausaha Pemuda PAS Kamaruzzaman Mohamad dan Naib Ketua AMK Khairul Anuar Ahmad Zainuddin.

Memorandum diterima oleh Pesuruhjaya Suhakam Datuk Dr Abdul Monir Yaacob dan Datuk Siva Subramaniam di pejabat suruhanjaya itu petang ini.

Nasruddin kemudiannya membaca kandungan memorandum tersebut kepada pihak media.

Anggota mesti berintegriti

Dalam memorandum tersebut, Pemuda Pakatan berkata, langkah tersebut perlu disegerakan di samping menilai cara penyiasatan SPRM serta isu-isu lain yang berbangkit seperti dakwaan beberapa individu yang mereka dicederakan oleh anggota polis ketika berdemontrasi di Plaza Masalam Jumaat lalu.

Di samping itu, mereka juga mahu anggota suruhanjaya diraja itu dianggotai mereka yang berintegriti dan tidak pernah terlibat dengan apa-apa skandal.

"Pemilihan anggota dari kalangan NGO dan parti pembangkang juga penting bagi menjamin suruhanjaya tersebut tidak dipersoal dan memenuhi kehendak masyarakat seluruhnya.

"Pelantikan anggota yang berintegriti akan dapat mencapai objektif penubuhan suruhanjaya diraja itu bagi menyiasat kematian penuh misteri Teoh," kata memorandum itu.

Pemuda Pakatan Rakyat juga menegaskan keputusan kerajaan menghadkan peranan suruhanjaya diraja menunjukkan kerajaan tidak telus dalam menyelesaikan misteri kematian Teoh.

Sebaliknya, katanya, suruhanjaya itu perlu mempunyai peranan yang lebih besar dan tidak dihad dengan tugas-tugas tertentu sahaja.

Menurut memorandum itu lagi, Suhakam perlu mengambil tindakan tepat untuk mengembalikan keyakinan dan kepercayaan rakyat, bukan sahaja kepada SPRM tetapi juga institusi penguatkuasa kerajaan secara keseluruhanya.

Sebelum itu, sekumpulan kecil pemimpin Pemuda Pakatan Rakyat berarak daripada Masjid Jamek - selepas solat Jumaat - menuju ke pejabat Suhakam untuk menyerahkan memorandum tersebut.

Perarakan kecil

Mereka dipantau dua pegawai polis yang mengekori mereka manakala lapan lagi anggota polis menaiki kenderaan pacuan empat roda, bergerak perlahan-lahan di belakang mereka.

Mengulas mengenai memorandum itu, Siva Subramaniam berkata pihaknya menganggap kematian Teoh sebagai satu insiden yang tidak sepatutnya berlaku kerana mendiang dalam siasatan.

"Menjaga nyawa adalah hak asasi manusia. Suhakam telah mengeluarkan kenyataan - di mana kita melahirkan rasa terkejut dengan kematian Teoh - malangnya akhbar tempatan memilih untuk tidak menyiarkannya," katanya.

Bagaimanapun, Siva berkata, pihaknya menganggap keputusan kerajaan menubuhkan suruhanjaya diraja sebagai satu langkah yang bijak untuk memberi jawapan kepada kematian Teoh.

"Prosedur tetap SPRM adalah sejajar dengan hak asasi manusia. Dalam insiden ini bukan sahaja mendiang Teoh terlibat, ada orang lain juga yang terlibat.

"Tetapi kita lihat bahawa banyak NGO serta Pemuda PAS, AMK dan Pemuda DAP, meminta supaya terma suruhanjaya itu ditambah, supaya menyiasat punca kematian, kenapa kematian itu berlaku dan jika ada salahguna kuasa, oleh pihak-pihak mana," katanya.

Sehubungan itu, Siva berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan 17 pesuruhjaya Suhakam yang lain bagi menimbangkan permintaan tersebut.

No comments:

Post a Comment