Friday, July 17, 2009

Teoh Mati Kerana SPRM Diperalat Najib



Dari sekumpulan kecil 100 orang, vigil lilin di Plaza Masalam malam semalam bertambah kepada 500 orang, bagi mengenang kematian Teo boon Hock yang mati dalam tahanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Dipimpin oleh Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim dan pimpinan Pakatan Rakyat, mereka berkabung untuk Teoh, yang merupakan Setiausaha Politik kepada Exco Selangor, Ean Yong Hean Wah.

Teoh Beng Hock, 30, ditemui mati tengahari semalam dipercayai jatuh dari tingkat 14 SPRM selepas dikurung semalaman untuk disoalsiasat berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri. Beliau adalah saksi dan dipanggil untuk memberi keterangan terhadap pegawai atasannya.

Bercakap kepada hadirin malam semalam, Ean menuntut penjelasan dari SPRM dan Perdana Menteri Najib Abdul Razak berhubung kematian pembantunya itu.


"Ini adalah tragedi yang dapat dielakkan sekiranya SPRM mengikut prosedur sepatutnya. Beliau hanyalah seorang saksi, tiada ada sebab mengapa beliau tidak dapat pulang hari ini," kata Ean dalam nada sebak.

Menurut SPRM, Teo dipanggil pada jam 6 petang kelmarin dan disoalsiasat sehingg sprma 3.45 pagi. SPRM berkata Teo bagaimanapun enggan balik dan mahu berehat melepaskan lelah di SPRM. Mayatnya ditemui mati jam 1.30 tengahari di bumbung bangunan bersebelahan Plaza Masalam.

"Hari ini, tidak penting samada kita Melayu, Cina atau India. Kita berkumpul disini bagi membantah kematian seorang lelaki yang menjadi mangsa SPRM yang diperalatkan oleh Najib dan Umno-Barisan Nasional," kata Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat Parti Keadilan Rakyat, Badrul Hisham Shaharin, disambut laungan "Najib pembunuh" dari hadirin.

"Seorang lelaki yang baik tampil ke SPRM dan keluar sebagai mayat," kata Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago pula.

Teoh dijadualkan berkahwin hari ini.

1 comment:

  1. Dah teruk macam inipun ada orang kata najib dan Rosmah difitnah.
    Siapa lagilah pulak kena bunuh lepas ni.

    ReplyDelete