Wednesday, July 22, 2009

Kerajaan Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Kematian Teoh


Kabinet hari ini akur pada tekanan rakyat dan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kematian Setiausaha Politik, Teoh Beng Hock, hanya selepas tujuh hari mangsa ditemui terdampar di bumbung bersebelahan ibupejabat SPRM Selangor.

Perdana Menteri Najib Abdul Razak berkata suruhanjaya ini dipertanggungjawabkan untuk menyiasat prosedur siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan menentukan apakah hak asasi mangsa telah dicabul SPRM.

Namun begitu Najib tidak memberitahu apakah suruhanjaya ini juga akan menyiasat apakah Teoh mangsa kepada serangan sistematik Umno-BN terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, seperti yang didakwa oleh gagasan pembangkang dan badan lain.

Teoh ditemui mati dipercayai terjatuh dari Tingkat 14 Ibu Pejabat SPRM Selangor di Plaza Masalam Shah Alam 16 Julai lalu. Teoh dipanggil sebagai saksi dalam satu operasi besar-besaran terhadap kerajaan Selangor namun ditemui mati selepas disoal-siasat tanpa henti selama 10 jam.

Najib berkata sebuah siasatan yang dipengerusikan oleh seorang majistret akan mula bersidang minggu hadapan bagi menyiasat kematian Teoh.

Keputusan siasatan polis keatas kematian Teoh juga akan diumumkan kepada orang awam.

No comments:

Post a Comment