Tuesday, April 7, 2009

Sekitar Program Terakhir Grand Finale Pakatan Rakyat

12.30 am
Konvoi memulakan perarakan dengan membawa bendera parti sambil menghon sekitar kawasan panas Bukit Selambau.

12.07 am
Pengunjung ceramah mula beredar dan jalan menjadi sesak denga pengunjung yang bersurai. Anwar dan para pemimpin serta YB-YB menaiki pejabat Yayasan Aman untuk meneruskan perbincangan seterusnya berkenaan strategi terakhir PRK Bukit Selambau.

12.00 am
Ceramah di tutup dengan pesanan Anwar supaya memilih pemimpin yang bersih, tidak perasuah. Beliau juga mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada pemimpin tertinggi komponen PR yang banyak membantu di dalam kempen kali ini, juga pemimpin-pemimpin Hindraf diucapkan syabas di atas pembebasan dan sokongan yang diberikan kepada PR.

Lalu-lintas masih dalam keadaan terkawal dan bergerak perlahan di hadapan Yayasan Aman. Pesanan terakhir Anwar mengingatkan para pengundi supaya menolak pemimpin rasuah, pemimpin yang memperkotak-katik serta memperbodoh-bodohkan rakyat, pemimpin yang mengaut hasil mahsyul negara dan pemimpin yang korup.



Anwar menjemput Ustaz Badrulamin untuk menutup acara malam ini dengan bacaan doa. Diikuti dengan laungan takbir sebanyak 3 kali dan reformasi.

11.55 pm
Anwar mengambil semula pentas dan berpesan kepada para petugas untuk berhati-hati terhadap pengundi hantu yang dipercayai akan menerobos masuk ke pusat pengundian dengan bantuan pihak keselamatan, sepertimana yang di bongkar siang tadi, apabila 3 buah bas PDRM di lihat memasuki perkarangan Martek IPD Kuala Muda dengan membawa orang awam.



11.50 pm
Anwar mengakhiri ucapan beliau dan menjemput calon PR ke atas pentas, S. Manikumar untuk meneruskan acara.

11.47 pm
Media Malaysia mengamalkan piawaian berbeza apabila melaporkan berita berkenaan isu semasa di mana Anwar menempelak sikap yang tidak adil ini.

11.44 pm
PPSMI turut di sentuh oleh Anwar. Isu ini membunuh keupayaan anak bangsa untuk memahami Sains dan Matematik di dalam bahasa ib11.47unda, di mana, pelajar-pelajar akan lebih mudah menerima pembelajaran tanpa terkial-kial untuk memahami bahasa inggeris terlebih dahulu.

11.41 pm
Zaid Ibrahim di puji oleh Anwar atas tindakan beliau melepaskan jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri kerana berpegang pada prinsip, tidak seperti pemimpin BN yang masih lagi mahu berpegang pada kuasa walau pun bergelumang dengan segala pertuduhan yang berat-berat.

11.37 pm
Isu susunan calon pada kertas undi turut di sentuh oleh Anwar di mana, calon BN yang mendapat cabutan undi bernombor 13, telah ditempatkan ditengah-tengah kertas undi setelah pengubah-suaian kertas undi diadakan.

Manakala calon PR terletak di barisan kedua pada ruang yang pertama. Setiap barisan memaparkan 3 calon dan terdapat 5 barisan semuanya yang di cetak di atas kertas undi secara landscape. Suatu pembaharuan yang dilakukan untuk menampung 15 calon, tidak seperti sebelumnya yang di cetak secara potrait.

11.31 pm
Anwar terus mengambil pentas untuk menyampaikan ucapan perdana. Beliau menekankan gagasan Harapan Baru Malaysia yang diperjuangkan PR serta berterima kasih kepada RTM dan TV3 kerana menyiarkan gambarnya semasa muda, yang menyentuh isu beliau mencabar PAS.

11.30 pm
Ketibaan Anwar Ibrahim ke Yayasan Aman baru sahaja diumumkan oleh Azmin diikuti oleh jeritan reformasi sebanyak tiga kali oleh para hadirin dan tepukan yang bergemuruh.

11.29 pm
Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang, turut di sentuh oleh Azmin sebagai seorang pemimpin yang tidak menindas orang, tidak seperti Najib.

11.23 pm
Azmin Ali menyentuh berkenaan kezaliman BN yang merampas kuasa di Perak, juga surat khabar lama, konotasi yang ditujukan kepada Mahathir kerana terlibat secara langsung di dalam episod pertembungan antara UMNO dan Raja-Raja Melayu. Mahathir dikatakan sebagai surat khabar lama kerana mengulangi cerita-cerita silam yang sudah tentu telah berubah mengikut peredaran zaman.

Helikopter polis masih lagi berlegar-legar di sekitar Yayasan Aman untuk memantau perjalanan ceramah di sini.

11.18 pm
Azmin Ali kini mengambil pentas ceramah dan diberikan tepukan yang bergemuruh. Hujan telah pun berhenti dan pengunjung masih lagi tidak berganjak daripada tapak ceramah.

11.06 pm
Zaid menyentuh berkenaan polisi British semasa menguasai Tanah Melayu dengan menjalankan dasar pecah dan perintah, di mana polisi tersebut telah diteruskan oleh kerjaan BN. Hujan hampir berhenti tetapi turun rintik-rintik.



11.01 pm
Hujan mulai reda dan turun renyai-renyai, secepat ia datang. Para pengunjung tidak berganjak daripada lokasi ceramah.



10.55 pm
Zaid Ibrahim mengambil pentas ceramah. Cuaca tiba-tiba bertukar dan hujan turun dengan lebatnya, namun para pendengar masih lagi setia mendengar ceramah di dalam hujan.

10.53 pm
Saifudin mengalu-alukan kedatangan Azmin Ali ke pusat ceramah dan mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada semua petugas PR sebelum mengakhiri ucapannya.

10.48 pm
Isu yang turut di kupas oleh Saifudin merangkumi race, religion dan royalty (3R). BN memainkan sentimen Nga yang menggunakan ayat al-quran di dalam ucapannya turut di komen oleh Saifudin dengan bertanya samada Najib sendiri berupayakah untuk berbuat perkara yang sama dengan memetik ayat al-quran dengan tepat, menyebutnya dengan betul dan memahami isi kandungannya.

10.41 pm
Saifudin menarik perhatian pendengar dengan menyentuh secara ringkas isu pembunuhan Altantuya, dan memperkenalkan calon PR, S. Manikumar. Beliau juga mengingatkan para pengundi supaya keluar awal untuk mengundi.



Saifudin juga menyentuh mengenai betapa tidak berpengalamannya Manikumar untuk meletupkan Altantuya, juga tidak cekap dalam mengaut wang rakyat, serta tidak berpengetahuan bagaimana untuk menipu dalam pilihanraya menerusi pengundi hantu.

10.37 pm
Pengerusi majlis mengucapkan terima kasih kepada TKMPP dan melancarkan tabung derma untuk kempen pilihanraya. Seterusnya, pengerusi menjemput penceramah seterusnya, Saifudin Nasution.

10.29 pm
Keberangkatan tiba Zaid Ibrahim, mantan menteri di Jabatan Perdana Menteri ke kemah VIP dan mengambil tempat di kalangan jemputan terhormat. Ceramah masih lagi disampaikan oleh TKMPP. Beliau memaklumkan bahawa kerajaan Pulau Pinang sedang membasmi kemiskinan tegar, di mana pendapatan kurang daripada RM500 seisi rumah akan di bantu.

10.25 pm
Saifudin Nasution kelihatan mengambil tempat di kalangan jemputan terhormat di bawah kemah VIP. TKMPP masih lagi memberikan ucapan buat masa kini.


10.20 pm
Pengerusi majlis menjemput P. Ramasami, Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang (TKMPP) untuk menyampaikan ceramah seterusnya.

10.15 pm
Trafik ke dua hala bergerak perlahan di hadapan Yayasan Aman dan di kawal dengan ketat oleh polis trafik. Pengunjung masih mendatangi tapak ceramah untuk menantikan Anwar menyampaikan ceramah terakhirnya pada hari ini. Helikopter polis kedengaran berlegar-legar melepasi tapak ceramah.


10.00 pm
Ketibaan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang ke Yayasan Aman. Penceramah seterusnya dari DAP sedang menberikan ucapan. Orang ramai membanjiri ruang hadapan pentas serta memenuhi padang berhampiran untuk menjamu selera di samping mendengar ceramah. Dua skrin besar disediakan untuk pengunjung mengikuti ceramah pada malam ini.

9.45 pm
Suasana di Yayasan Aman dipenuhi oleh pengunjung dan masih ramai lagi sedang menuju ke sini untuk mendengar ceramah terakhir untuk kempen pilihanraya ini disampaikan oleh Anwar. Cuaca cerah dan ramai pengunjung mendengar ceramah dengan khusyuk.





9.15 pm
Ceramah perdana di Yayasan Aman yang dipengerusikan oleh Azhar telah bermula. Chegu Bard kini berada di pentas menyampaikan maklumat terkini. Beliau menyentuh mengenai siaran TV3 yang lebih banyak memapar dan melemparkan pelbagai tuduhan untuk mencemarkan imej PR manakala menyiarkan segala kebaikan BN agar pengundi menukar fikiran di saat akhir.

No comments:

Post a Comment