Friday, May 15, 2009

UMNO Kena Pilih Di antara Dua, Kalah Di Perak Sekarang Atau Kalah Di Seluruh Malaysia Pada PRU13

Parti UMNO/BN perlu membuat keputusan sekarang samada ingin menyokong pembubaran DUN Perak dan mengadakan pilihanraya di negeri itu sekarang atau bersiap sedia untuk menerima hukuman dari rakyat dengan lebih teruk di dalam pilihanraya umum ke 13 nanti dimana ketika itu rakyat seluruh negara akan bersimpati dengan apa yang berlaku di Perak.

Demikian dinyatakan oleh seorng pensyarah Sains Politik hari ini yang mengulas kenyataan mantan perdana menteri Tun Mahathir yang menyatakan Pakatan akan menang jadi mengapa perlu UMNO/BN nak adakan pilihan raya.



Mahathir juga telah menyarankan pula supaya Barisan Nasional (BN) mengemukakan undi tidak percaya terhadap Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin jika mempunyai suara majoriti di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

“Jika langkah itu yang diambil oleh UMNO/BN, ia akan menaikkan lagi kemarahan rakyat Perak yang kini berdiri teguh di belakang Nizar,” tambahnya.

“Bintang Nizar semakin bercahaya, beliau baru sahaja menjadi ahli parlimen, siapa pula Mahathir yang bintangnya semakin malap dan sedang menurun?” tegasnya.

Mahathir yang kini menjadi penasihat tidak rasmi kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah berjaya mempengaruhi Najib membuat keputusan memilih anaknya Mukhriz yang tewas di dalam jawatan merebut Ketua Pemuda menjadi seorang timbalan menteri.

Sejarah pemerintahan Mahathir dipenuhi dengan pelbagai peristiwa hitam yang mencacatkan demokrasi dimana di zamannyalah berlaku pelbagai bentuk penyalahgunaan kuasa dan penangkapan pemimpin-pemimpin pembangkang di bawah ISA.

“Malah beliau pernah memecat ketua hakim negara yang membuat keputusan yang tidak berpihak kepada partinya,” kata seorang penganalisis politik

1 comment: