Thursday, December 3, 2009

Marmar Langkawi untuk pembesaran Masjidil Haram

Dalam gambar : Dr, Zohair A.Nawab Presiden Saudi Geological Survey & Sumber Alam (bertaraf Menteri) menyampaikan cenderamata penghargaan kepada Menteri Besar Kedah.

Sumber : Mohd Zuhairi Khamis (Warta Kedah)

Alor Setar: Menteri Besar Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak menerima kunjungan Dr, Zohair A.Nawab Presiden Saudi Geological Survey & Sumber Alam (bertaraf Menteri) Kunjungan ini juga turut disertai oleh Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia serta Malaysia Chamber of Mines.

Tujuan kedatangan mereka ke Negeri Kedah adalah untuk melihat kualiti batu marmar dari Langkawi. Untuk di masukan kedalam koleksi data batu marmar yang terdapat di sekitar Negara Asia yang dikatakan batu marmar terbaik yang wujud di dunia.

Kerajaan Arab Saudi berminat membeli Marmar dari Langkawi untuk di gunakan bagi pembesaran Masjidil Haram, Masjid Nabawi di Kota Madinah dan pembesaran ketiga-tiga Jamrah.

Sebelum ini Saudi Geological Survey telah melawat Kilang batu marmar putih di Simpang Pulai, Perak. Selepas melawat Kilang batu marmar di Kedah, Rombongan Arab Saudi ini berlepas ke Negeri China, untuk melawat Kuari Marmar Kaiquan dekat Yingjing, Chengdu (Guangzhou).

No comments:

Post a Comment