Tuesday, December 7, 2010

Anwar: Umno Lihat Jawatan TPM Dari Sudut Rasis



GEORGETOWN 7 DIS : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi membidas Umno dan media kawalannya yang bersikap rasis bersabit pengisian jawatan Timbalan Perdana Menteri(TPM) jika Pakatan Rakyat menawan Putrajaya.

Anwar menegaskan jawatan TPM tidak harus dilihat dari sudut perkauman dan pemimpin-pemimpin berkaliber seperti Lim Kit Siang mempunyai hak sama dengan warganegara lain untuk mengisi jawatan-jawatan kanan dalam kerajaan.

"Ini akan menjadi keputusan pimpinan Pakatan. Yang saya tidak bersetuju ialah bagaimana isu ini dilaporkan oleh media yang dikuasai Umno, yang memberi gambaran seolah-olah saya pro-Cina," kata Anwar.

"Saya ingin bertanya: Mengapa kita menafikan sebarang warga negara yang mempunyai kemampuan dan keupayaan, termasuk Lim, hanya kerana dia seorang Cina?

"Saya tidak boleh menerimanya. Juga, siapa kata kita mengetepikan PAS? Ada perjanjian antara kita. Mungkin (timbalan perdana menteri) boleh datang dari PAS atau Sabah dan Sarawak. Ia bergantung kepada keadaan," kata Anwar. "Mereka (Umno) adalah hipokrit... Mereka bercakap mengenai 1Malaysia, dan kemudiannya mengecam sebarang kemungkinan seorang Cina dinaikkan kepada sebuah jawatan yang lebih tinggi," kata Anwar.

"Mana letaknya konsep 1Malaysia. Mereka bercakap pasal 1Malaysia tetapi menggunakan konsep ketuanan Melayu, maknanya, jika kita letakkan seorang Cina sebagai TPM, tak kira TPM Satu, Dua atau Tiga, ia pula dijadikan penghinaan kepada konsep ketuanan Melayu," tambah Anwar.

Anwar berkata media kawalan Umno begitu taksub mengkritik Pakatan Rakyat dengan memutarbelitkan isu-isu perkauman wal hal ia sepatutnya memerinchi dasar-dasar yang diperjuangkan oleh gagasan pembangkang itu.

"Berapa lamakah harus kita terus mengamalkan politik perkauman sebeginin. Kenapa ada usaha halus untuk meniupkan api kebencian terhadap Lim. Kenapa beliau harus digambarkan sebagai pelampau Cina dan justeru orang Melayu mesti menolak beliau," kata Anwar.

"Adakah dia mendesak supaya Perlembagaan atau pun kedudukan Islam ditukar. Tidak. Tetapi Umno dan Perdana Menteri Najib Razak kata ya (untuk menbakar sentimen perkauman orang Melayu)," tambah Anwar. Anwar menegaskan bahawa Umno meremehkan kematangan rakyat jika mengharapkan kemenangan pada pilihanraya umum akan datang dengan menjual slogan ketuanan Melayu kepada kaum Melayu dan konsep 1Malaysia kepada bukan Melayu.

"Jika mereka meneruskan pendekatan ini, saya rasa mereka amat ketinggalan. Rakyat adalah jauh lebih matang sekarang, contohnya di Pulau Pinang. Saya percaya bukan sahaja Cina tetapi Melayu sudah jauh lebih matang," tambah beliau.

No comments:

Post a Comment